Hjem - Kurskalender - Arkiv - kurs - Kurs 2009 - Generalforsamling 2009 - Foredragsholdere

Foredragsholdere Generalforsamling 2009

Dr. Vittorio Cacciafesta

Department of Orthodontics
University of Pavia, Italy

COURSE: Modern orthodontics with labial and lingual self-ligating systems.

Abstract of the Course;
In recent years, there has been a dramatic increase in the number of adults receiving comprehensive orthodontic treatment. In clinical practice, management of adults may be somewhat different than for most adolescents. Adults are more likely than adolescents to have dentitions that have undergone some degree of mutilation over time, which may necessitate alterations in the treatment strategy. Excessive wear, missing and compromised teeth are some of the differences observed. For adult patients who have experienced bone and attachment loss as a consequence of periodontal disease, a new set of biomechanical requirements exists for producing the tooth movements desired during the orthodontic therapy. Proper planning and appliance design for adults presenting with multiple missing teeth may require some degree of creativity to adapt to unique malocclusions and deliver the proper biomechanical force system. In this course, current clinical application of iron cross, zygoma/mandibular wires, osseointegrated implants, miniscrews and Fiber Reinforced Composites (FRCs) as anchorage systems will be presented with emphasis on clinical orthodontic management of severely mutilated dentitions. The use of self-ligating brackets both in labial and lingual technique will be shown, and how those new brackets can dramatically change our daily clinical work.

CURRICULUM VITAE
Dr. Vittorio Cacciafesta received his dental training at the University of Naples “Federico II”, Italy. In 1995-96 he was Research Fellow at the Department of Orthodontics, Humboldt University of Berlin, Germany. He received his Specialty and Master of Science Degree in Orthodontics at the Department of Orthodontics, Royal Dental College, Aarhus University, Denmark. Currently, he is Assistant Clinical Professor at the Department of Orthodontics, University of Pavia, Italy. He was also Visiting Professor at the Department of Orthodontics, Aarhus University, Denmark, and Temple University, Philadelphia, USA. He has published over 100 refereed publications and 4 book chapters. He is Co-Editor of “Ortodonzia Clinica”, Associate Editor of “Progress in Orthodontics” and Referee of the “American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics”, “Angle Orthodontist”, “European Journal of Orthodontics”, “Journal of Clinical Orthodontics”, “Journal of Orthodontics”, “Orthodontics and Craniofacial Research”, “Ortognatodonzia Italiana”. His clinical interests are adult therapy, biomechanics, lingual orthodontics, interdisciplinary treatments. He has been lecturing extensively in Europe, Middle East, South Africa, Asia and USA.

Trond-Viggo Torgersen

Trond-Viggo Torgersen er utdannet lege, og kjent for de fleste fra NRK og en rekke forskjellige programmer og roller.

I over 30 år har Trond-Viggo Torgersen gjort seg bemerket på tv-skjermen. Og enten det har vært som hallomann, halvsju-vert, barnetv-onkel eller som bidragsyter i andre programmer, har han kommet ”igjennom ruta”. Som det så pent heter om de som virkelig klarer å kommunisere med sitt publikum hjemme i stuene.

TV-eventyret for den utdannede legen begynte da han som student i 1970-årene spedde på økonomien som hallomann i NRK. Herfra var ikke spranget stort til barne-TV, hvor han i 1978 ikke minst huskes for – sammen med flodhesten Flode – å lære barna å pusse tennene.

Og når han hadde klart det, hva var da mer naturlig enn å lose barna-som-nå-hadde-blitt-tenåringer gjennom den vanskelige ungdomsperiodens mange utfordringer? I hvert fall var det det Trond-Viggo gjorde som populær programleder i Halvsju”, ved inngangen til 80-årene. På dette tidspunktet ble også Trond-Viggo ferdig utdannet lege, men ikke en gang et par år som turnuskandidat forhindret ham fra å styrke sin popularitet på tv ytterligere. Blant annet gjennom serier som ”Kroppen”, ”Nesten voksen” og ”Flode”.

2 av 3

Spesialistkandidater
Kurs arrangert av styret i NKF, er gratis for dere i de tre årene under utdanningen